Saariselkävaellus 15.8.-22.8.2009

Kävelyä 14,5km, Automatkaa n. 100km

Kiilopää, Hotelli Kiilopää - Jyväskylä
Automatkaa n. 750km

Reissun viimeinen varsinainen vaelluspäivä alkoi myös hienossa säässä. Jo edellisenä iltana olimme päättäneet, että perjantai-illaksi ajamme Kiilopäälle, käymme saunassa ja naatimme saunakaljat ja nukumme viimeisen reissuyön hotellin lakanoitten välissä. Jyrkkävaaran tuvalta oli hyvä puhelinyhteys ja teimme huonevarauksen jo sieltä.

Autiotuvalta lähdimme liikkeelle hyvissäajoin hieman ennen klo 9:ää. Suuntana polkua pitkin kohti Suomujokea, siitä kohti Luttojokea ja viimein autopaikalle Luttojoen sillan P-paikalle. Reitin varrella ihastelimme (ja kuvailimmekin) leveitten jokien maisemia. Hieman kiertoa tuli reitin alkupäässä Pahaojan kosteikkojen ylityksissä. Emme oikein löytäneet sopivaa ylityspaikkaa ja niinpä jouduimme kiertämään kuivan maan kautta ja kiertoa tuli kilometrin verran. Suomujoelle päästyämme polku kulki kumpuilevassa kangasmaastossa. Ruokataukoa pidimme Könkäänvaarojen kohdalla olevalla nuotiopaikalla komean kosken äärellä. Reiter'n muonaa oli tälläkin kertaa listalla.

P-paikalle saavuimme joskus klo 16 korvilla. Reissun lopun häämöttäessä matkavauhtikin kiihtyi. Autolle saavuttuamme purettiin tavarat autoon ja käytiin vilvoittavalla pesulla Luttojoessa. Mukava oli laittaa puhtaat vaatteet päälle. P-paikalla oli nyt autoja puolen tusinaa, joten retkeilijöitä oli maastossa enemmän kuin lähtiessä.

Kun tavarat oli autossa ja miehet siistiytyneet, lähdimme ajelemaan kohti Kiilopäätä ja hotellia. Ivalossa oli aivan pakko käydä kaupassa ja ostaa suklaata ja jäätelöä! Hotelliin päästyämme menimme suoraan seisovaan päivällispöytään ja söimme mahamme täyteen. Sitten saunaan ja saunakaljat päälle ja hieman TV:stä yleisurheilua ja sitten nukkumaan.

Lauantaiaamuna oli mukava mennä valmiiseen aamiaspöytään ja nauttia mm. kananmunista ja paistetuista nakeista. Aamiaisen jälkeen lähdimme liikkeelle auton nokka kohti Jyväskylää, jonne saavuimme ennustuksiemme mukaisesti hieman ennen klo 20. Kotijoukot olivat iloisena vastaanottamassa väsyneitä matkailijoita.