Saariselkävaellus 15.8.-22.8.2009

Lauantai 15.8.2009 - ensimmäinen reissupäivä

Jyväskylä - Raja-Jooseppi - Alempi Kiertämäjärvi, laavu
Automatkaa 850km, Kävelyä 5km

Matka alkoi varsinaisesti lauantaiaamuna klo 5.10, kun lähdimme autolla Jyväskylästä kohti Raja-Joosepin raja-asemaa. Aamu oli poutainen ja usvainen ja jo matkan alkumetreillä teki mieli pysähtyä kuvaamaan hienoja usvamaisemia, mutta eihän sitä voi heti pysähtyä, kun on matkaan päässyt :-) Yhden pitemmän syömäpaussin ja muutaman lyhyemmän tauon tahdittamina olimme n. 12t ajourakan jälkeen Raja-Joosepissa, Lutto-joen sillanpielen P-paikalla. Paikalla oli vain yksi auto ennen meitä. Retkivarusteita pukiessa rajavartijat kävivät tarkistamassa tarkoitusperämme ja huomattuaan meidät vain rehellisiksi retkeilijöiksi toivottivat hyvää reissua ja varoittelivat karhuista..
No, siinä citypojalla kävi jo mielessä kaikennäköistä villiä.

Hieman klo 18 jälkeen päästiin liikkeelle rinkat selkää ja hartioita painaen. Keli oli kuitenkin hieno ja alun totuttelun jälkeen kävelykin maistui ihan ok:lta. Otimme suunnaksi Alemman Kiertämäjärven laavun seuraten Kiertämäjoen itäpuolen polkua. Vajaa tunti marssittuamme alkoi kuitenkin sataa ja heti perään ukkostaa. Ukkonen tuntui nousevan juuri yläpuolellemme ja ryskävän eniten juuri siinä suunnassa mihin olimme menossa, joten päätimme pitää taukoa ja odotella ukkosen laantumista. Tuntui, että huono ilma pyöri juuri meidän ympärillä, mutta vajaan tunnin odottelun jälkeen sää parani hieman ja jatkoimme matkaa kohti laavua. Laavulle päästyämme päätimme jäädä siihen yöksi ja kuivatella varusteita nuotion loimussa. Sadekin lakkasi illan aikana. Söimme iltapalan ja sitten laavuun makuupussiin yöunille.