Saariselkävaellus 15.8.-22.8.2009

Sunnuntai 16.8.2009 - toinen reissupäivä

Alempi Kiertämäjärvi, laavu - Ylempi Kiertämäjärvi, autiotupa
Kävelyä 9km

Huonosti nukutun yön (laavun lankkulattia tuntui aikas kovalta 1,4cm makuualustan läpi) jälkeen heräilimme 'virkeänä' siinä hieman klo 5 jälkeen. Ilma oli pilvinen, mutta ei satanut. Lämpötila +6 astetta.Syötiin aamupuuroa (4 viljan hiutaleet + auringonkukan siemeniä + rusinoita) ja juotiin kahvit ja lähdettiin jatkamaan matkaa klo 9 maissa. Suuntana oli Ylemmän Kiertämäjärven tupa, jossa oli tarkoitus syödä päiväruoka ja jatkaa matkaa. Reittimme kulki edelleen pitkin Kiertämäjoen varren polkua. Hieman matkaa lisäsi kiertolenkit, joita piti tehdä välttääksemme pahimmat kosteikot, joita idästä jokeen laskevat purot muodostivat. Korkeavartisilla kumisaappailla ei olisi tarvinnut kierrellä, mutta meillä oli ns. vakiovartiset vaelluskengät ja emme halunneet ottaa riskiä 'mulahtamisesta'. Matkalla kuvailimme joen varren maisemia ja tuvalle saavuimme puolenpäivän aikoihin. Samaan aikaan alkoi taas sataa, mutta onneksi ukkosta ei ollut ilmassa. Söimme hernerokat ja odottelimme sateen loppua, jota ei kuitenkaan näyttänyt tulevan. Muutaman tunnin odottelun jälkeen päätimme jäädä tupaan yöksi, koska seuraava yöpysähdys olisi jokatapauksessa telttamajoituksella ja silloin olisi mukava olla poutakeli.

Koska illalla ei ollut muutakaan tekemistä, lähdimme tiedustelemaan Kiertämäjoen ylityspaikkaa valmiiksi seuraavalle aamulle. Kävimme katsomassa karttaan merkityn kahlaamopaikan Kiertämäjärven ja Ylilompolojärven välissä ja se näytti ihan ylityskelposelta. Matkalla takaisin tuvalle tarkistimme vielä Kiertämäjärven aivan itärannan kohdalla olevan paikan ja kulkureitin tuvalta sinne. Se paikka näyttikin paremmalta ja oli vielä lisäksi lähempänä tupaa, joten menisimme sitä reittiä aamulla ja säästäisimme siinä n. 1km matkan.

Illalla tuvalle saapui pariskunta koiran kanssa ja he jäivät telttamajoitukseen tuvan pihapiiriin. Iltapalan (Soijaa + makaronia) jälkeen nukkumaan ja tälläkertaa vaahtomuovipatjan ja makuualustan päälle.